Waarderend leren
De pedagogisch medewerkers en leerkrachten groeien steeds meer naar elkaar toe. “Het is óók nog zoeken”, merkt Leon, “want onderwijs en zorg zijn echt twee verschillende werelden. Je kunt wel zeggen dat we een brug bouwen terwijl we er al overheen lopen.”
"Loopt een kind vast in een conflict in zijn omgeving, dan merken we dat leerkrachten en behandelaars dit op een andere manier aanpakken en soms een andere benaderwijze
kiezen", illustreert Jos.
Leon: “Het is geweldig om te zien met welke open en waarderende houding het team leert. De visie op kinderen verschilt niet veel, maar het is op de werkvloer wel pionieren. Elke dag evalueren de collega’s samen en kijken vooruit naar wat de volgende dag weer beter kan.”
Dat het wennen is, herkent Perry ook. Toch merkt hij vooral een enorme gedrevenheid om de pilot tot een succes te maken. “Onze pedagogisch medewerkers zijn enorm trots om mee te doen en vinden het zo gaaf om in het onderwijs werkzaam te zijn!”
Jeugdzorg in de school is óók belangrijk omdat dit de drempel voor ouders om hulp te vragen en te accepteren lager wordt, merkt Perry ook bij andere (reguliere) scholen waarmee Combinatie Jeugdzorg samenwerkt. “Die samenwerking tussen ouders, school en jeugdzorg is zo belangrijk om het hele systeem waarin een kind functioneert, te versterken.”